ИМАТЕ ЛИ ФОРМУЛУ ЗА ИЗРАЧУНАВАЊЕ СТЕПЕНА СИРОМАШТВА?

U330P886T1D28154F12DT20120925135614-400x270
(ПЕТ ПЛУС ЈЕДАН – ПРИЧЕ О „БЕСПЛАТНИМ“ УЏБЕНИЦИМА)
У сад већ дугогодишњој збрци око бесплатних уџбеника, кренула сам по комшилуку. Решила да интервјуишем комшилук. Да чујем VOX POPULI везано за тај пројекат, омиљен међу запосленима у просвети. Није било лако, ретко ко хоће да отвори кад чује да си просветни радник. Одмах мисле да сам дошла зато што немам шта да радим, па се боје да ћу им се увалити на дуже.
Прво зазвоних код комшинице Ранке. Фина жена, учитељица, па ми је с њом било лако.
ПРИЧА ПРВА:

Моји су синови кретали у школу деведесетих. Продали смо креветац и колица, бицикл на три точка, и купили им књиге за први разред. Ко велим, Ђепето је продао капут да Пинокију купи Буквар, нисмо ни ми гори од њега. Прве петице у уџбеницима, прве линије, бројеви и слова… још увек су у кутији с успоменама. Чувамо их за унуке, не жалећи за продатим стварима. Наша деца су одрасла с тим да је сваки динар уложен у њихово образовање најнормалнија обавеза родитеља. Чак и ако се школа не заврши. Ни Пинокио није био бољи, а тата га је свакако волео.
Онда налетех на Јелку с трећег спрата, њу сам зауставила на ходнику. Она увек има шта да каже, па зажалих што нисам села с њом негде.
ПРИЧА ДРУГА:

Син је кретао у пети, ћерка у први разред. За сина сам платила уџбенике око 100 еврића тада. И пре тога сам плаћала, мајка сам. Ионако од оног скота од њиховог оца нисам могла очекивати ништа! (А, шта рекосте, не смем да кажем „скот“? Па, како да назовем лезилебовића који није ‘тео да да динар за децу? Не морам да га поменем? Дообро онда… ) Елем, сама сам одгајала децу, јер скота не смем да поменем. У кога ћу улагати, ако у децу нећу? Е, кад је ћерка кретала у први разред, чула сам да ће добити бесплатне уџбенике. Баш сам се обрадовала! Кад већ онај ког не помињем није учествовао у финансирању, помогли ми Ђилас и Обрадовић! Дали деци бесплатне уџбенике. Али, дали и комшијиној деци, њих двоје добили, а комшија могао да купи и нас и Ђиласа и Обрадовића заједно! Добро, Ђиласа баш и није…
И тако, цело одељење првака добило те бесплатне. Да се не зна ко је сиротиња, дадоше свима. Додуше, сиротињу не познајеш по уџбеницима, него по патикама, али, нисам имала прилике да кажем то господи која су се продуцирала својим пројектом. Најтеже ми било што ми ћерка била дивна и добра, али четири године добијала уџбенике за џабака, на реверс, те нема ниједну оцену у њима. А није научила да подвлачи док учи, јер је морала нетакнуте да их врати. Није смела да заокружи на којој јој страни домаћи, па је могла да ме превесла како хоће.
Кад сам јој у петом купила књиге, није их ни отварала. Каже, навикла да чува. научише нам децу да се књига не дира. Фини неки свет, ти који су осмислили пројекат.
Не могу ја, госпођо моја драга, да се сад бавим тим причама, питајте комшшиницу Бранкицу, она сад има децу у млађим разредима, ја сам од својих дигла руке! Нек’ иду код оца, па нека он вади очи с њима!
Код Бранкице сам позвонила на врата. Није била љубазна кад ме је видела. Из стана се осетило да кува, али, увек кува, те ме то није изненадило.
ПРИЧА ТРЕЋА:

Ви мене то зезате мало, а? А, нисте анкетар за кредит, него за уџбенике? И, колико вас плаћају по анкети? Ништа? Луда жено, па ко данас ради за џабе? Из просвете сте? Е, онда сте ми јасни…
Шта да Вам кажем, троје деце имам, једног мужа, и сви смо, хвала Богу, живи и здрави. Муж и ја запослени, ћерка матуранткиња, а ова двојица, један ће у први, један у трећи…
Како шта мислим о бесплатним уџбеницима? Па, нису бесплатни, не знате? Чули сте да министар то тако зове? Пише у медијима? Па, и на тараби пише *****… Добро, ако не сме да уђе у интервју, онда Ви ставите звездице.
Сад ћу да вам појасним, само да запржим паприкаш!
Е, овако је то било: За ћерку смо плаћали све књиге, од првог основне, до краја средње. И матурску хаљину ћемо платити, и прославу, а ако треба и факултет. Наша је, ко ће да је школује, ако не ми? Наравно да не жалим, неће ваљда мајка да жали што је у дете уложила?
Кад је овај старији кренуо у школу, имао те бесплатне уџбенике, што смо после враћали. Наследио већ раскупусане, па таке раскупусане и вратио. Е, ове године, каже учитељица, морамо да попунимо Упитник. Уз Упитник прикупили документацију. Све смо дали, и колике су нам плате, и где и како живимо, а, рекох већ, здрави смо, па нисмо морали да дајемо дијагнозе и докумета о разводу. Само ми није јасно, како нисмо смели да упишемо да имамо и ћерку од 19 година?! Рачунају се само деца до 14. Па, тек на ову дајем новац!
И сад ми она неурачунљива! Не каже се „неурачунљива“? Небитно, свакако ми није на списку чланова породице.
И сад, овај што ће у трећи, добио 50 % нечега. Откуд знам чега, морам да вадим слободан дан, да идем код учитељице да изаберемо неке уџбенике за две ‘иљаде динара. Комплет кошта осам ‘иљада, а кад ми одбију дан што нећу бити на послу, ди си, ту си…
Е, не знам за овог најмлађег, још нам нису казали. Али, да ја Вама кажем: Купићу му цео комплет, нов, и нећу да мислим! Да ја чекам да ми неко каже да ли ми је дете 50 % сирото, или 100 % сирото!? Радићу прековремено ако треба, наша деца, ми их правили, ми ћемо и да их школујемо, заболе ме за дописе министарства! Ајд’ сад, журим, загореће ми паприкаш!
Како нисам понуђена паприкашом, сиђем доле, код комшије Шекија, у кафанче. Велим, он среће силан свет, сигурно има нешто да ми каже…
ПРИЧА ЧЕТВРТА:

Не знам, сестро, моји порасли, запослили се, откуд знам колико су нас коштале књиге? Нећу ваљда да рачунам колико сам за децу дао? Па, ни за пиво не рачунам, а некад частим целу кафану!
Него, да ја теби кажем: Јеси ли ти знала да је Мика лагао да га жена варала? Јок, море, он напустио брачну заједницу зато што је њен брат који је живео с њима – шизофреничар! Како, како знам? Достављали документацију у школу, па ми причао учитељ, сврати он код мене на пиво, па каже шта је читао. Ма, није он то тајно, морао да чита бракоразводне парнице и те болесничке извештаје, па ми рече човек. И још да ти кажем, Ђоле, овај ту иза ћошка, има плату преко 70 000, а неће, ђубре, ни пиво да плати! Па, како како знам, каже учитељ, Ђоле лично доставио документацију… Јесте, каже уча да су то после спалили, тражио онај Заштитник, али, није мого уча ваљда да спали мозак, кад је запамтио?!
Него, оћеш ти нешто попити, немој да ми џабе седиш у кафани, имам ја посла, нисам ја ко ви, просветари, беспослен!?

Пошто нисам попила пиво, одем да купим хлеб и млеко, и испред продавнице сретнем колегиницу, знамо се из виђења. Мислила је да сам незапослена, јер ме види да на пијаци продајем домаћа јаја. Није знала да ја то, по препоруци једног министра, имам додатни посао.
ПРИЧА ЈЕДНЕ УЧИТЕЉИЦЕ:

Колегинице, немојте и Ви, молим Вас! Не стајте ми на муку! Лако је Вама, Ви нисте штрајковали, па Вам плата није умањена, не морате да надокнађујете часове… Само о уџбеницима?
Није то „само“, драга колегинице!
Годинама смо покушавали министарству да објаснимо да „бесплатни“ уџбеници нису за нас бесплатни. Плаћају се из буџета за просвету, а само уносе забуну. Ем родитељи навикли да добију све, ем не знају колико кошта једна књига, ем сад ово… Па, ово, с тим табелама, упитницима, документацијом.. Усред штрајка смо сами себи повећали обим посла, прикупљајући, бележећи, рачунајући… И замислите, нико се није бунио што нам је то ван четрдесеточасовне… На крају смо све морали да шифрујемо и тако шифровано шаљемо. Шифровала сам, шта ћу, него, сад не знам како да с родитељима израчунам који ће уџбеник да купе. И никако ми није јасно, како то да самохрана мајка с једним дететом има више шансе за помоћ од самохране мајке с двоје деце? Но, не могу и тиме да се бавим, свега ми је преко главе! Припремам приредбу за крај године, водила ђаке на такмичење, пишем самоевалуацију, а чекају ме и књижице и… ма, видећете једном ако се запослите у струци! Боље Ви идите на неко друго место, нема ‘леба од просвете! Свако добро!

Хтела ја да интервјуишем себе, али, знам ја мене, лајала бих јако, па сам своју причу свела на пар редова, тек да се чује и мој глас.
МОЈА ПРИЧА:

Шта мени остаје после овог свега?
Знала сам, и да је све папазјанија, од првог дана, и да је терет свима у школи, и да наш новац иде родитељима у џеп, уместо да се уложи у побољшање услова рада школе, и… све сам ја то знала, али..
Кад сам видела да неки, за које знам да немају средстава за голи живот, немају право на уџбенике, послала сам табеле једном Салету. Сале је математичар који је одмах увидео грешку у формули којом су израчунаване могућности добијања помоћи око куповине уџбеника. „Формула“ коју је наше министарство дало, коси се са формулом ОЕЦД-а на коју су се позвали. У „нашој“ формули је једно „минус ипсилон“ вишак. Е, тај „вишак“ доводи до тога да, што мање деце имаш, веће су шансе за помоћ!
И шта ја сад да радим?
Да пишем министарству? Да им кажем да су погрешили? Можда и нису. Можда је то намерно, нико ионако неће приметити небулозе, сви већ мртви од којекавих послова пред крај године. А можда су неки родитељи сконтали, па дали по једно дете комшији, да би добили помоћ бар за једно? Срећна што су моји завршили школу, па не морам да плаћам само уџбенике, него и године на факултету, станове по белом свету, док рачунам како да министри разни припомогну туђој деци….
Ја не могу више да мислим о овом, одох на кафу са Салетом, хоћу да ми израчуна колико ми је времена потребно да испишем надокнаду часова и колико су ми „бесплатни“ уџбеници додали радних сати.
А да, ипак, одем код оног финог чике на пиво, можда ме и почасти? Тако ћу најлакше заборавити.

Ивана Бошњак Бошњак

2 мишљења на „ИМАТЕ ЛИ ФОРМУЛУ ЗА ИЗРАЧУНАВАЊЕ СТЕПЕНА СИРОМАШТВА?

  1. Судећи по овоме „тај „вишак“ доводи до тога да, што мање деце имаш, веће су шансе за помоћ“ највеће шансе за бесплатне уџбенике имају они који немају децу!

Оставите одговор

