Акредитоваше ли вам се семинарчићи?

Слика

Занимљиво је радити у просвети. Увек имаш само таблу и креду, али, зато свако мало мораш да научиш нове изразе који дају озбиљност твом држању креде.

У почетку беше реч. Додаше јој таблу и креду, па тако настаде образовање.

Онда је образовање постало едукација.Силни родитељи нису желели да им дете буде едуковано. Желели су само васпитано и образовано дете, али, добише – курикулум! А ми се радо ухватисмо за тај …курикулум, па кренусмо по семинарима, сатима и данима, викендима, летима и зимама…кад, дође опет неки нови министар(ка) па заједно с Дарвином остадосмо и без курикулума! Дарвин нам се вратио, али бодови које освојисмо преко курикулума одоше унеповрат.

Ее, али се онда дошло до закључка да смо традиционално досадни уз таблу и креду, па нас наговорише да исте користимо активно радионичарски. Дотле нам  традиционално образовани ђаци одоше као стручњаци у бели свет, нико им није замерио ни традиционално васпитање и образовање, ни то што нису курикуларно едуковани.

А ми остадосмо у активним радионичарским методама. Што рече један родитељ:,,Радионицу имам и ја код куће, само је ми зовемо гаража, а поправљамо аутомобиле у њој!“ За то време ја покушавала да поправим његовог сина у својим радионицама, али, тешко је кад не смем да га васпитавам, а морам да га едукујем. Активно.

Не мере  без француског кључа у радионици, господо!

Одједном, испостави се да су ми нестали бодови из те активне наставе, опет треба да сам неактивна да бих наватала бодове.

Немам ни биографију више. Сад имам портфолио. Што ја, што ђаци.Сад  се сви трудимо да накитимо тај портфолио, чије је изворно значење – коферче! Мој прадеда с једним коферчетом отишао у Америку, вратио се као богат човек, а ја? Што ми већи портфолио, то ми мања плата…

Сад уведоше нове обавезне семинаре. Неки су акредитовани, неки неакредитовани. Наравно, као и целог живота, увек је боље тамо где ниси обавезан да будеш, па ми је лепше на неакредитованим семинарима. Међутим, притиснути између табле, креде и бодова, ИОП-а и ЛППР – а, колеге желе да иду на акредитоване семинаре.

Додуше, још нам није јасно шта то тачно значи, јер ће се опет десити да акредитовани изгубе акредитацију, а неакредитовани постану акредитовани… али, ко има времена да мисли о томе?  Накупила сам много разних бодова, једино још нисам научила да их деци намажем на лебац, тако да мојој породици не значе ништа.

А кад смо већ код акредитације, зна ли неко чему то служи (па још и не ради)?

Као део тима за Стратегију образовања на једном скупу сам с поносом изјавила да сам вртић пре 42 године завршила по Монтесори методу. То је истина, у вртићу биле запослене три младе васпитачице (од којих је једна била моја рођена мати)и радиле по методу тад чувене Марије Монтесори. Елем, кад то изјавих, силан акредитовани свет на том скупу са згражавањем ми рече:,,Али, нема података да је пре 40 година тај метод био акредитован у Србији!“

Куку! Шта ћу сад? Хоће ли ми се признати што по неакредитованом програму заврших вртић? Хоће ли тим васпитачицама одузети лиценцу, иако су све три већ 20 година у пензији? Три дана нисам смела мајци на очи да изађем! Како да јој саопштим да је узалуд васпитавала генерације, и да је инкогнито радила неакредитовано? Васпитачици сам се извинила и рекла да морам заборавити све чему ме је у вртићу научила, јер није имала акредитацију за то. Искупила сам се кафом и ратлуком, то сам могла да приуштим.

У проблему сам, јер у портфолиу морам прећутати тај Монтесори метод, а за други не знам. Ако наватам бодове на семинарима који се популарно зову ,,Компетенције за… (дописати по жељи)“ а своде се на пресипање шупљег у празно и враћање празног у шупље, можда могу да прикријем мрљу из вртића?

И сад, тако осеминарени, боље држимо креду, боље шкрипимо по таблама из традиционалног времена,  кришом радимо оно што смо некад могли комотно – васпитавамо и образујемо децу, док се правимо да их едукујемо.

Но, акредитације су већ оставиле трага и на ђацима. Већина средњошколаца иде само на часове где професор уписује одсутне, а на оне ,,неакредитоване“ већина не оде.

Успела нам едукација!

 

Ивана Бошњак Бошњак

 

 

 

19 мишљења на „Акредитоваше ли вам се семинарчићи?

  1. Повратни пинг: Акредитоваше ли вам се семинарчићи? | Najlepše godine

  2. Поштована колегинице, неизмерно уживам у сваком вашем тексту, пардон, посту. На занимљив и духовит начин изразите оно што велика већина просветних радника мисли.

  3. Ako sam dobro shvatio, prosvetni radnici misle da su na fakultetu pre 20 i više godina naučili sve sto postoji na ovom svetu i da nikad više ništa novo ne mogu da nauče??? A što je najgore ni tada većina vas ništa nije naučila već ste samo na ispitima pričali sta profesor hoće da čuje a kad izadjete ide ona stara srpska: Šta on bolje zna od mene! Da nije tako i da ste željni novih znanja i metoda učenja drugačije biste pričali! Hvala

    • Бранко, ја сам особа која ужива у семинарима, али не подносим бесмислене, наметнуте семинаре! Иначе, за Вашу информацију, тренутно ,,тајно“ идем на неакредитовани семинар, који траје већ два месеца, сваке суботе по неколико сати и тај семинар ми више значи за стручно усавршавање, него силни које сам морала да завршим,а сводили су се на пресипање из шупљег у празно.

  4. Ивана, дивно сте написали ово о речнику бесмисла искомплексираних малограђанских фолирантских незналица, које нам свима продају танте за кукурику. Хвала!

  5. Да је Бранко присуствовао барем једном акредитованом семинару у организацији неког просветног саветника било би му јасно ста Ви желите да кажете. Жив ти нама био Бранко и прати Иванин блог. Можда и ти нешто научиш.

  6. Izvinjavam se ako ste pomislili da se obracam Vama, nije mi to bila namera jer Vas ne poznajem i ne znam kalo radite (a verujem da Vi volite svoj posao) ali svi su svesni da bar 70% ucitelja ne zavrsava svoj fakultet zato sto mu je to zivotni san te onda ni taj posao ne radi s ljubavlju. A i u nekom od proslih tema ste pisali o strajkovima i kako prosveta ne strajkuje uvek samo zbog plata vec i zbog dece, ali ako se osvrnemo u nazad i 20 godina, tema svakog strajka bila je plata a ne sistem skolovanja… ako gresim ispravite me.

    • Ако погледате штрајкачке захтеве последњих 20 година, видећете да је плата само један од захтева, али јавност увек то претвори само у штрајк због плата. Но, да будем искрена, кад год је неки синдикат покушао да организује штрајк због закона или колективног уговора, одзив чланства је био слаб, јер су људи у свим браншама осетљиви углавном на новац. Али, нико ни не штрајкује због општег интереса друштва, свуда у свету радничка класа штрајкује искључиво због новца. Чак сам слободна да кажем да просветни радници предњаче у захтевима који нису везани за новац.

  7. Ивана, текстови су Вам заиста сјајни! Време је да почнемо да причамо оно што заиста мислимо, ваљда ћемо једном са речи прећи и на дела. А требало би да причају људи као Ви, они који умеју да кажу оно што многи мисле, да кажу то једноставним и духовитим језиком.
    Наравно, увек ће нас ућуткивати побуњени (углавном лоши и исфрустрирани) ђаци (извињавам се Бранку, јер не знам какав је он ђак био, али се не пише у назад, већ уназад). Ипак мислим да не треба ћутати. Велики поздрав!

  8. Gospodine Branko!Zaključujem da ne volite prosvetu i kivni ste kada oni spomenu plate. Zaslužuju mnogo više , jer su uvek bedno plaćeni za rudarski vposao koji odrađuju pošteno i korektno. Da nema prosvetara ne bi bilo ni rudara, ni doktora, ni muzičara,…Prosvetari su uvek najbednije živeli.Doktori masovno primaju mito i tako opstaju, to svi znate a ćutite. Što se tiče seminara oni su smišljeni da bi gospoda predavači zarađivali . Čast korisnim seminarima kojih je jako malo.

  9. Pisem iz daleke Amerike. Slucajno jutros, pre odlaska na posao, naleteh na ovaj blog. I jedva sam cekao da se vratim sa posla i da procitam tekstove.

    Kao bivsi prosvetni jadnik, ovaj, radnik, sa polozenim strucnim ispitom,i sestogodisnim stazom u srednjem i visokom obrazovanju, dajem sebi za pravo da ovaj blog ocenim ocenom ODLICAN 5.

    ODLICNI TEKSTOVI!!!!!

  10. Reblogged this on kishad and commented:
    Нушићевска исповест једне наставнице:
    … Онда је образовање постало едукација.Силни родитељи нису желели да им дете буде едуковано. Желели су само васпитано и образовано дете, али, добише – курикулум! А ми се радо ухватисмо за тај …курикулум, па кренусмо по семинарима, сатима и данима, викендима, летима и зимама…кад, дође опет неки нови министар(ка) па заједно с Дарвином остадосмо и без курикулума! Дарвин нам се вратио, али бодови које освојисмо преко курикулума одоше унеповрат.
    Ее, али се онда дошло до закључка да смо традиционално досадни уз таблу и креду, па нас наговорише да исте користимо активно радионичарски. Дотле нам традиционално образовани ђаци одоше као стручњаци у бели свет, нико им није замерио ни традиционално васпитање и образовање, ни то што нису курикуларно едуковани.
    А ми остадосмо у активним радионичарским методама. Што рече један родитељ:,,Радионицу имам и ја код куће, само је ми зовемо гаража, а поправљамо аутомобиле у њој!“ За то време ја покушавала да поправим његовог сина у својим радионицама, али, тешко је кад не смем да га васпитавам, а морам да га едукујем. Активно.
    Не мере без француског кључа у радионици, господо!
    … Немам ни биографију више. Сад имам портфолио. Што ја, што ђаци.Сад се сви трудимо да накитимо тај портфолио, чије је изворно значење – коферче! Мој прадеда с једним коферчетом отишао у Америку, вратио се као богат човек, а ја? Што ми већи портфолио, то ми мања плата…
    …..

  11. Г-ѓо Бошњак секоја чест. Срочено, јасно и разбирливо за секој кој знае да чита со разбирање.
    Г-дине Бранко, бидејки е очигледно дека не ја разбравте суштината, ајде да ви преведам што стои во написот, а потоа вие побарајте си превод на српски. Така е и во нашите училишта, парите одат на ЕДУКАТОРИ, ПРЕВЕДУВАЧИ а во некои училишта децата немаат столче за седење за да ги следат тие силни НОВИТЕТИ. Во образование, полека се „избрка„ воспитанието„па остана само образованието кое сега се нарекува едукација. Во училиштата останаа правата, ама се избркаа обврските. Се избрка српскиот, македонскиот јазик и сега комуникацијата ја водиме на јазик кој многу наликува на оној од докторска ординација каде ќе ви наредат 10 латински изрази од кои ќе помислите дека сте недај боже којзне колку болни, такаречи на умирање, а преведено на свој јазик, ве боли САМО ГРЛО. Сите просветни работници реагираат на куп проекти под разноразни термини кои не кажуваат ништо ново само ги оптеретуваат и децата и наставниците со куп администрација. И да ве прашам= Зошто сметате дека сите имаат право да штрајкуваат, да бараат поголема плата а просветарите не?! Ииии колку % во вашата бранша, научиле 100% на факултет и тоа им трае до ден денес. И сега на српски- Драги Бранко код нас у Македонији кад неко некога тако жустро напада каже се – Уф јадничак мора да му је нека учителица сломила срце, па још није преболео ту љубав или му је жена учителица. Друге нема.

  12. Postovana koleginice Ivana! Moram priznati da zaista uzivam citajuci vase tekstove, jer su nazalost nasa realnost, ali predstavljena na veoma specifican nacin koji je svojstven samo vama. Sta reci o seminarima koji se godinama, godinama samo prepisuju i dodaju u KATALOG AKREDITOVANIH SEMINARA. Polovina od njih su cist promasaj. Sve nas uslovljavaju bodovima, satima, a skole nemaju novca ni za krede i sundjere, a kamoli za EDUKACIJU zaposlenih.Potpuno se slazem sa nepotrebnim recima kao sto su kurikulum, edukacija, pa sad i portfolio,a sta je sa EVALUACIJOM-to je zaista previse. Tako divne reci u nasem jeziku-usavrsavanje, dosije, vrednovanje – oni menjaju sa stranim-SRAMOTA. Ne dozvolimo to. Sacuvajmo lepotu i kvalitet naseg jezika!!! Pozdrav. 😀

  13. Повратни пинг: Како „озбиљно“ држати креду: „Акредитоваше ли вам се семинарчићи?“ – СРБски ФБРепортер

Оставите одговор

